Het Fonkelhuis

Het Fonkelhuis is een veilige en liefdevolle omgeving met speciale voorzieningen voor de kinderen die beperkt worden in het kind zijn.

Help jij ons ook mee?

Het Fonkelhuis voor kinderen

Dankzij het Fonkelhuis kunnen wij voor ieder kind wat beperkt wordt in het kind zijn een dierbare dag uit mogelijk maken. Het huis staat midden in Ouwehands Dierenpark en heeft een eigen ingang tot het park.

Het Fonkelhuis is een veilige en liefdevolle omgeving met speciale voorzieningen zoals een verschoningsruimte voor grote kinderen, een rustige en prikkelvrije snoezelruimte, er is een rolstoel en bolderkar aanwezig.
Hier kunnen zij onder het bezoeken van de dierentuin heerlijk lunchen, spelen en ontspannen en rusten. Zo maken we een dagje uit voor ieder kind vanzelfsprekend!

Fonkeldag

Filmpje huis

Ontstaan van het Fonkelhuis

Initiatiefneemster Marlies heeft de afgelopen jaren tijdens haar vrijwilligerswerk ervaren hoeveel kinderen in Nederland het moeilijk hebben. “Juist omdat mijn kinderen het zo goed hebben gehad, is het altijd mijn droom geweest om voor kinderen die het nodig hebben, iets te betekenen. Ieder kind moet kind kunnen zijn, want dát vormt de basis van eigenwaarde en een goede ontwikkeling. ”

Stichting Fonkel (voorheen stichting Onky Donky)  is in 2013 door Marlies en een groep Nijmeegse vrienden opgericht. Meer dan drie jaar lang hebben de bestuursleden van Stichting Fonkel alles op alles gezet om het Fonkelhuis te verwezenlijken. Dit is mede mogelijk gemaakt door de vele donaties, sponsorbijdragen en de steun van Ouwehands Dierenpark Rhenen, dat een deel van het terrein beschikbaar stelde. Het huis is vervolgens op 24 juni 2016 midden in Ouwehands Dierenpark gebouwd. Het Fonkelhuis heeft een eigen ingang tot het park. Het is een veilige en liefdevolle omgeving met speciale voorzieningen, zoals een verschoningsruimte voor grote kinderen, een snoezelruimte, een rolstoel en een bolderkar.

Hier kunnen de gezinnen naast het bezoeken van de dierentuin heerlijk lunchen, spelen, ontspannen en rusten. Zo maken we een dagje uit voor ieder kind mogelijk! Dat vormt het startpunt van een gelijkwaardige samenleving.

Steunen? Klik hier