Vrijwilliger Anne aan het woord

foto vrijwilliger Anne

Het gezicht van die mooie jonge jongen. Hij komt met een lach zo breed de tuin door gelopen. Zelfs van deze afstand zie ik al dat zijn ogen stralen. Ik zwaai naar hem en vol overtuiging zwaait hij terug. Dat moment, dat beeld, heeft direct een plaatsje in mijn hart. Maar hoe verder de dag vordert, hoe mooier en dierbaarder dat moment wordt.

Deze lieve jongen heeft duidelijk moeite met het contact maken met mensen, vind het allemaal heel leuk maar ook wel heel spannend en indrukwekkend. Ik probeer hem door de dag heen in alle rust de mogelijkheid te geven te genieten. Geluiden zijn duidelijk heftig voor hem, onbekend ook. Samen kijken we vanuit de deuropening naar de kinderboerderij aan de zijkant. Welke dieren maken nou al die geluiden? Door de dag heen zie je dat hij geniet, zijn ogen stralen en ook is er een vaak een lach te vinden op zijn gezicht. Maar dat ene moment, die totaal spontane reactie, die reactie zonder filter. Dat moment is door de dag heen alleen maar meer voor mij gaan betekenen. En zal dat ook blijven doen.

Momenten zoals deze vind ik het mooiste maar ook het belangrijkste van de Fonkeldagen. Een kind, met welke achtergrond, probleem of ziekte dan ook, dat vol op geniet. Dat helemaal zich zelf kan zijn, dit ook meer dan genoeg is en alles even kan vergeten.

Ik ben blij dat ik deel uit kan maken van deze dagen. We doen het met z’n alle voor de kinderen, de broer(-tjes), zus(-jes) en niet te vergeten de ouders en/of verzorgers. Maar ook mij brengt het veel. Ik geniet volop, ook ik kan alle andere dingen vergeten en voel me opgaan in de dag. Ik hoop dan ook dat, hoe ik mij voel, een reflectie is van wat deze kanjers voelen.

Ook belangrijk om stil te staan bij het belang van deze dagen voor de ouders en/of verzorgers. Want laten we niet vergeten dat zij een hele belangrijke rol spelen in het leven van deze kinderen. Dat kan op allerlei manieren en op allerlei fronten. Maar altijd heel belangrijk en zullen ze dat vol liefde doen. Ook zij verdienen een dag waarop ze de zorgen even wat kunnen laten af glijden en kunnen genieten. Ook de mogelijkheid die ontstaat om contact te maken met andere ouders of verzorgers, de verhalen, de ervaringen en tips met elkaar te delen. Ook dat maakt de dag van groot belang en maakt het totaal plaatje af.

Al met al zijn dit dagen die in mijn hart gaan zitten en ik hoop, nog belangrijker, ook in de harten van onze bezoekers.”

Vrijwilliger Anne