Veelgestelde vragen

Algemene vragen

Kan ik mij opgeven als vrijwilliger?

Het Stichting Fonkel vrijwilligersteam is inmiddels een enthousiast, hecht team geworden.  Zonder de belangeloze inzet van onze vrijwilligers kan het Fonkelhuis niet bestaan. Op dit moment hebben we geen nieuwe vrijwilligers nodig voor de Fonkeldagen. Wel kan je een mailtje sturen met je gegevens zodat we je op de vrijwilligers-wachtlijst kunnen plaatsen. Wanneer een vrijwilliger zich afmeld nemen we contact op.

Werken er bij Stichting Fonkel betaalde krachten?

Stichting Fonkel werkt met een klein kantoorteam van 3 personen wat parttime werkt en een grote groep vrijwilligers van +/- 50 mensen. Daarnaast hebben wij samenwerkingen met bedrijven die ons volledig gesponsord of voor een gereduceerd tarief helpen. Dit allemaal om de kosten zo laag mogelijk te houden.

Wanneer is Stichting Fonkel opgericht?

Stichting Fonkel is in 2013 opgericht. Het Fonkelhuis in Ouwehands Dierenpark Rhenen is op 24 juni 2016 geopend.

Vragen over de Fonkeldagen

Kan ik mijn kind voor een Fonkeldag aanmelden?

Stichting Fonkel nodigt kinderen uit via diverse verwijzers. Dit zijn erkende instanties, stichtingen, verenigingen en organisaties die zich voor dezelfde doelgroep inzetten. De verwijzer kent haar leden goed en weet zo precies welke kinderen/gezinnen in aanmerking komen voor een Fonkeldag.

*Primair werken wij met verwijzers. Alle particuliere/losse aanmeldingen die wij ontvangen plaatsen we op een wachtlijst. Één dag in de maand houden wij voor deze gezinnen een Fonkeldag. Wij vragen een bijdrage voor de volwassenen/begeleiders. Kinderen zijn altijd gratis. Dit doen we zodat ook de gezinnen die tussen wal en schip vallen een dierbare dag beleven. We bekijken per aanmelding of deze in aanmerking komt. Stuur hiervoor een. mailtje naar: info@stichtingfonkel.nl

Moet je voor een Fonkeldag betalen?

Wij vragen aan de verwijzer waarmee wij de dag organiseren een eigen bijdrage voor de volwassenen/begeleiders. Kinderen zijn altijd gratis!

Is het vervoer bij een Fonkeldag inbegrepen?

Nee, wij verzoeken je zelf zorg te dragen voor vervoer. Wij beschikken niet over vervoersmiddelen.
Voor het Fonkelhuis kan je gratis parkeren op de ruimte parkeerplaats.
Volg de borden: Parkeren P2 Sportpark Candia/Wereldpaleis.

Wie zorgt er voor de begeleiding van de kinderen?

Wij werken met vrijwilligers met allemaal verschillende achtergronden. Ze begeleiden de dag door gastheer/-vrouw te zijn: gasten ontvangen, dagplanning bespreken, activiteiten ondernemen, lunch klaarmaken etc. Begeleiding voor het kind zal vanuit ouders/verzorgers of begeleiders via verwijzer zijn.

Voor wie zet Stichting Fonkel zich in?

Stichting Fonkel zet zich in voor kinderen, van 3 t/m 12 jaar, die beperkt worden in het kind zijn. Denk hierbij aan kinderen met een problematische gezinssituatie, kinderen die langdurig ziek zijn, een lichamelijke of verstandelijke beperking hebben maar bijvoorbeeld ook kinderen die speciaal onderwijs volgen of onder de armoedegrens leven.

Vragen over het Fonkelhuis

Welke speciale voorzieningen heeft het Fonkelhuis?

Het huis staat midden in Ouwehands Dierenpark en heeft een eigen parkeerplaats en ingang tot het park. Het Fonkelhuis is een veilige en liefdevolle omgeving met speciale voorzieningen, zoals een verschoningsruimte voor grote kinderen, een rustige en prikkelvrije ruimte, een kinderrolstoel en een bolderkar.

Hoe is het Fonkelhuis gefinancierd?

Het bestuur heeft zich vanaf 2013 ingezet om sponsoring te werven voor het Fonkelhuis. En dat is gelukt! De bouw en inrichting van het Fonkelhuis is geheel gefinancierd met donaties van particulieren en bedrijven. Het Fonkelhuis is eigendom van de stichting en is in 2016 gebouwd.

Heb je een andere vraag?

Staat je vraag er niet tussen? Ons team staat je graag te woord.

Neem contact op met Fonkel

Neem contact op

Heb je een vraag voor onze stichting? Wil je bijvoorbeeld een kind aanmelden? Of wil je een leuke actie organiseren? Wij denken graag met je mee. Ons team van vrijwilligers en vaste medewerkers staan je graag te woord. Je kunt ons bellen, mailen of gebruik maken van ons contactformulier.