Basisscholen actie

Basisscholen actie

Start basisscholenactie

Omdat er bijna in elke klas in Nederland er wel één of meerdere kinderen zitten die beperkt worden in het kind zijn en waarvoor een Fonkeldag hard nodig is, roepen wij de basisscholen en speciaal onderwijs locaties op om in actie te komen voor Fonkel!

Door Covid-19 leven we momenteel allemaal in een beperkte versie van de wereld die we kennen. De groep kinderen die beperkt worden in het kind zijn, wordt hiermee alsmaar groter en meer belast. Kinderen zijn nog meer aangewezen op zichzelf en hun, misschien moeizame, gezin, de stressfactor rondom dit virus, nog meer beperkingen waaraan ze moeten voldoen, schoolreisjes en kinderfeestjes die niet doorgaan, het thuiswerken van ouders dat meer stress binnen het gezin oplevert. We merken in deze tijd dat de Fonkeldagen hierdoor extra waardevol voor kinderen zijn.

Ook op onze stichting heeft Covid-19 zijn weerslag. De activiteiten en evenementen van waaruit wij de meeste donaties halen kunnen dit jaar niet door gaan. Dit betekent dat we gemiddeld zo’n € 200.000,- aan donaties mislopen, waardoor 2.200 kinderen, verspreid over dit jaar en volgend jaar, geen Onky Dag kunnen bijwonen.

Daar komt bij dat wij, normaliter, jaarlijks financieel gezien gemiddeld 1.500 kinderen een Fonkeldag kunnen aanbieden, maar onze capaciteit is minimaal het dubbele. Om het dubbel aantal kinderen te kunnen helpen en het verlies van de 2.200 kinderen in te halen, heeft de stichting meer financiële middelen nodig. Om die reden hebben we een scholenactie bedacht.

Scholenactie

Speciaal voor deze actie hebben wij een actie-platform van Kentaa ontwikkeld, waarop scholen een actie kunnen aanmaken. Zij krijgen dan een eigen actie pagina. Er kan gekozen worden voor een actie met de gehele school, een actie per klas of zelfs per team. Er zijn veel leuke manieren om geld op te halen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld:

Een sponsorloop, wandeltocht, speurtocht, fietstocht, of zwemwedstrijd organiseren.
Een heitje voor karweitje doen; grasmaaien, oud papier ophalen, honden uitlaten, lege flessen wegbrengen, auto’s wassen.
Cup cakes, koekjes, oliebollen of taart bakken en verkopen.
Een musical, dansvoorstelling, modeshow of (kerst)markt organiseren.
Een bingo, loterij of veiling organiseren.
Er zijn genoeg mogelijkheden binnen de Corona-maatregelen. Binnen het actieplatform bieden we deelnemers hulp, ondersteuning en geven we tips om hun actie te starten en zo succesvol mogelijk te maken.

We starten door een informatie actie-kit te versturen naar alle basisscholen in Gelderland en Utrecht en alle Speciaal Onderwijs locaties in Nederland. Vervolgens wordt de actie uitgerold naar de overige provincies.
En uiteraard is het zo dat het actieplatform niet alleen voor scholen is. Als particulier, bedrijf, club of vereniging kun je ook een actie voor Fonkel starten!

Het doel van deze actie is om Stichting Fonkel landelijke bekendheid te geven en hierdoor met het actieplatform genoeg donaties binnen te halen om het verlies door de Corona-maatregelen te kunnen compenseren én onze capaciteit te kunnen verdubbelen.

Onze Goodwill ambassadeur Giedo van der Garde heeft op maandag 30 november de actie gestart

Samen met onze mascotte Fonkel heeft Giedo van der Garde tijdens ons persmoment de basisscholenactie gestart door een druk op de knop te geven.
Met de start van de actie hebben alle basisscholen in Utrecht en Gelderland en alle Speciaal Onderwijs locaties in Nederland de informatiekit over deze actie ontvangen. In de komende weken wordt de actie uitgerold naar de overige provincies.Wil je ook in actie komen voor Fonkel en kinderen laten stralen? Ga dan snel naar onze Kom-in-actie pagina!