Waarom een scholenactie?

Veel gezinnen in Nederland hebben een zorgeloos dagje uit hard nodig, waaronder de gezinnen uit Oekraïne!

Het lijkt zo vanzelfsprekend een dagje uit naar de dierentuin met het hele gezin. Maar helaas is dit voor veel gezinnen niet mogelijk omdat ze bijvoorbeeld: niet genoeg geld hebben, doordat het kind langdurig ziek is, een beperking heeft of omdat ze in een probleemsituatie verkeren. Juist deze gezinnen verdienen een lichtpuntje!

Stichting Fonkel is er voor ieder kind wat beperkt wordt in het kind zijn!

Afbeelding: Marina Panchenko

Fonkeldagen voor gezinnen uit Oekraïne

We vinden het verschrikkelijk wat er op dit moment gaande is in Oekraïne. Wij willen graag iets doen. We reserveren maandelijks een aantal Fonkeldagen voor gezinnen uit Oekraïne zodat ze even hun gedachten kunnen verzetten en met hun gezin een verwendag beleven in het Fonkel huis en Ouwehands Dierenpark.

Dit jaar 3.000 kinderen/gezinnen een dag!
Wij willen dit jaar ruim 3.000 gasten (kinderen/gezinnen) die het hard nodig hebben een onvergetelijke dag uit in het Fonkel huis en Ouwehands Dierenpark bezorgen. Een dag waar ze even hun gedachten kunnen verzetten, helemaal kind kunnen en mogen zijn en genieten met het gezin.

Foto: Luuk in Fonkel Huis

‘’ Onze jongste zoon, Luuk 10 jaar oud, heeft een zeer zeldzaam syndroom en is hierdoor volledig rolstoelgebonden. Het is voor vele ouders met kinderen met een beperking niet vanzelfsprekend om een dagje weg te kunnen. Het Fonkel huis biedt een veilig onderkomen. Het is prettig om te weten dat er een plaats is waar je naar terug komt als je kind bijvoorbeeld overprikkeld raakt of even moe is.  Ook de broers en zusjes worden niet vergeten. Voor hen heeft het ook een grote impact op het leven door op te groeien met een broertje of zusje met een beperking of ziekte. Op deze dag vergeet je even alles en is er alleen maar plezier en ontspanning! Onze zoon praat nog dagelijks over het Fonkel huis. Als bijlage nog even een foto van onze stralende zoon in het huis.’’   Moeder Marleen

Stichting Fonkel roept alle basisscholen en speciaal onderwijs op om in actie te komen voor Fonkel om bovenstaande doel te verwezenlijken.

Actiepakket en lespakket

Actie pakket en Fonkel Lespakket
Speciaal voor deze scholenactie is er een compleet Koningsdag actie pakket en Fonkel lespakket (Sluit aan op kern- doelen 34 en 37 (SLO) ontwikkeld. Zo kan je na een leuke leerzame les samen met je school/klas in actie en help je kinderen die het hard nodig hebben.

Bezoek onze scholenactie pagina voor meer informatie over de scholenactie en de te downloaden pakketten. Daarnaast maakt de school die het meest ophaalt kans op een super gaaf prijzenpakket en de klas die het meest ophaalt maakt kans op een VIP dag in Ouwehands Dierenpark met de gehele klas!